Grillaa terveellisesti

23.7.2018 19:01
Jerry Hietaniemi

Grillaaminen tuo kaivattua vaihtelua ja luksusta kesäajan ruoan laittoon. Grilliruoka mielletään kuitenkin virheellisesti epäterveelliseksi tavaksi valmistaa ruokaa, vaikka oikeilla menetelmillä ja terveellisillä raaka-aineilla pelattaessa, grillissä valmistuu ihan yhtä terveellistä ruokaa kuin keittiönkin pelivälineillä.

Monille grillaaminen tuo mieleen ajatuksen tulella käristyvistä makkaroista tai ritilällä tirisevistä possun ribseistä. Grillaamisen ei kuitenkaan tarvitse olla pelkästään rasvaisen lihan käristämistä, vaan grillissä voidaan valmistaa monipuolista, vaihtelevaa ja terveellistä ruokaa alkupaloista jälkiruokaan saakka.   

Grillaamiseen liittyy monta mukavaa asiaa. Yhdessä kokkaaminen, ulkona syöminen, uusien ruokien ja valmistustapojen kokeilu, vieraiden kestitseminen ja yhdessäolo ovat tekijöitä, jotka palkitsevat grillaajan niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Grillaamisen ei kuitenkaan tarvitse olla ainoastaan juhlallinen toimitus tai harvinainen perinne, vaan grillata voidaan vaikka joka päivä, kunhan valitsee fiksusti raaka-aineita kaupasta kerätessään. Myös ruoan valmistuksessa on otettava huomioon muutamia seikkoja, jotta valinnat soveltuvat jokapäiväiseen sekä terveelliseen ravitsemuskäyttäytymiseen.

Kasvikset, kala, broileri ja vähärasvainen liha soveltuvat hyvin grillauksen pääraaka-aineiksi. Niiden lisäksi grillissä kypsyvät hyvin myös folioperunat, herkkusienet, tofu, feta- tai grillijuusto, peruna- ja kasvisnyytit sekä erilaiset hedelmät, kuten ananas, persikat ja nektariinit sekä jälkiruokana mainiosti toimivat grillibanaanit. Kannattaa kokeilla rohkeasti tuttujen lihojen ja kalojen lisäksi myös erikoisempia tuontilihoja sekä –kaloja. Ne ovat usein selvästi kotimaisia suosikkituotteita vähärasvaisempia ja tuovat mukavaa vaihtelua ulos katettavaan herkkupöytään.

6 vinkkiä terveellisempään grillaukseen:

1) Puhdista ritilät harjalla

  • Harjaa ritilät puhtaiksi kiinni palaneesta rasvasta ja marinadista. Voit sivellä ritilöille putsaamisen jälkeen hieman öljyä, jotta grillattavat eivät tartu kiinni niin helposti.

2) Suosi grillatessasi kausikasviksia, kalaa ja lihaa

  • Grillaamisen terveellisyys riippuu luonnollisesti raaka-aineiden valinnasta. Suosi kausikasviksia, kalaa, hedelmiä, vähärasvaisia lihoja, sieniä ja käytä paljon tuoreita yrttejä sekä valmista runsas salaatti grilliruokien kylkiäisiksi.

3) Älä käristä mustaksi, vaan grillaa kaunis pinta

  • Vältä grillattavien polttamista ja käristämistä mustaksi. Karsinogeenit ovatkin aito, terveydellinen ja syöpää aiheuttava riskitekijä. Huolen vältät kuitenkin sillä, että grillaat kauniin ruskean pinnan ja nostat sen jälkeen lihat tai kasvikset kypsymään yläritilälle.

4) Valitse lihat marinoimattomana

  • Valitse grillattavat lihat marinoimattomana ja valmista itse öljypohjainen marinadi.
  • Se syntyy helposti öljystä, mausteista ja happamuutta tuovasta elementistä, kuten sitruunasta, viinietikasta, tai viinistä.
  • Kevennä marinadia vähentämällä öljyn määrää suhteessa sitrushedelmien mehuun. Öljyn määrän ei siis tarvitse olla suuri, vaan tavoitteena on sitoa ainekset, mehevöittää lihaa ja estää sitä tarttumasta ritilän pintaan.

5) Suosi itsetehtyjä kastikkeita

  • Yrtti-, jogurtti- ja kermaviilikastikkeet ovat majoneeseihin kevyempiä vaihtoehtoja. Myös maitorahkaa voi käyttää kastikkeen pohjana, joten kastikkeesta voi valmistaa proteiinipitoisenkin vaihtoehdon, etenkin jos pääpaino ateriassa on grillatuissa kasviksissa.

6) Mausta sopivasti

  • Testaa erilaisia tuoreyrttejä!
  • Marinoinnin sijaan mausteet voi myös hieraista lihan, kasvisten tai kalan pintaan.
  • Pienet viillot tehostavat mausteiden tarttumista ja kevyt sively öljyllä tai sitruunamehulla sitoo mausteet sekä estää aineksia tarttumasta ritilöihin.

Tee myös jälkkäri grillissä

Terveellinen jälkiruokakin valmistuu näppärästi grillissä. Välillä on kuitenkin ihan suotavaakin lipsua hieman terveellisyyden linjasta ja sallia itselleen pieni herkutteluhetki hyvässä seurassa. Yksi suosikeistani kesäajan grillijälkkäriksi on suussa sulavat suklaabanaanit. Rivi sopivasti sulanutta Fazerin sinistä ja pieni nokare vaniljajäätelöä kruunaa kokonaisuuden kahvikupillisen kera.

Valmistat grillibanaanit seuraavasti:

  • Laita banaanit kuuman grillin ritilöille, yksi keskikokoinen banaani syöjää kohden.
  • Sulje grillin kansi, jotta banaanit pehmenevät sopivasti myös sisältä.
  • Grillaa banaaneja sen verran, että kuoren pinta muuttuu mustaksi.
  • Käännä banaanit ja grillaa toinenkin puoli.
  • Nosta banaanit grillistä, leikkaa veitsellä kuoreen viilto pituussuunnassa ja nosta kuoren kappale pois banaani päältä.
  • Aseta rivi suklaata kuoren kappaleen tilalle banaanin päälle ja nosta banaani takaisin grilliin.
  • Tarkkaile suklaan sulamista ja nosta banaanit pois grillistä, kun suklaa on pehmennyt, mutta ei kuitenkaan vielä valu pois banaanin pinnalta.
  • Nosta banaanit lautasille, lisää viereen nokare vaniljajäätelöä, tarjoile ja nauti!
  • HUOM! Suklaan sijaan voit käyttää banaanien ja jäätelön kyytipoikana myös hunajaa, lorauttamalla sitä juoksevana sopivassa määrin annoksen päälle. Banaanin voi myös halutessasi vaihtaa esimerkiksi ananakseen, nektariiniin, persikkaan, omenaan tai hunajamelooniin. Jäätelö ja ripaus kanelia tai minttusilppu viimeistelee hienosti kokonaisuuden.
Lue myös nämä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20