Suoritatko? Pysähtyminen on tärkeää vastapainoa.

21.10.2020 17:17
Tiina Haikola

On helppoa jäädä kiinni arjen pyöritykseen pitkäksikin aikaa. Helposti unohdamme pysähtyä kuuntelemaan ja tutkimaan omaa itseämme sekä ympäristöämme. Hyvinvointimme kannalta tehokkuus on toki merkittävää, niin työn kuin liikunnan muodossa. On kuitenkin tärkeää ylläpitää tasapainoa suorittamisen ja pysähtymisen välillä. Kun olemme kiireisiä, osaamme arvostaa pysähtymistä - ja kun olemme pitkään pysähtyneenä, arvostamme tämän vastapainoa.

Pysähtyminen voi tarkoittaa pieniä hetkiä arjessa, jolloin otamme aikaa itsellemme askareiden tai työtehtävien suorittamisen keskellä. Se voi myös tarkoittaa pidempää aikaa, jolloin hiljennämme tahtia ja annamme itsellemme aikaa palautua ja reflektoida. Jokaisella meistä on omat tapamme, joilla saamme kehon ja mielen hiljentymään. Toiselle se voi tarkoittaa esimerkiksi luonnossa oleilua, toiselle vaikkapa rauhallista aikaa hyvän ystävän kanssa.

Mitä voimme saavuttaa pysähtymisen kautta, tai mitä kenties voi jäädä huomaamatta jos emme välillä muista hiljentää tahtia?

Ajatusten selkeys ja voimavarojen löytyminen
Kun pysähdymme meillä on enemmän aikaa prosessoida ajatuksiamme ja nähdä asiat kuten ne todellisuudessa ovat. Usein sanotaan, että kiireinen mieli on sekava, kun taas rauhallinen mieli on voimakas. Pysähtyminen suo myös kehollemme mahdollisuuden palautua kuormituksesta, ja näin toimia taas täydellä teholla.

Uusien mahdollisuuksien vastaanottaminen
Kun vietämme suurimman osan ajastamme kiireen keskellä, ilman tilaisuutta pysähtyä osoittamaan mielenkiintoa ympäristöämme kohtaan, arjen pienet ihmeet ja mahdollisuudet voivat jäädä meiltä huomaamatta. Saattaakin olla, että pysähtyminen auttaa meitä tarttumaan tilaisuuksiin aivan uudella tavalla.

Tulevasta innostuminen
Selkeä ja levännyt mieli jaksaa innostua uusista asioista ja tulevista tapahtumista. Pysähtymisen ja suorittamisen tasapainon kautta pystymme ylläpitämään arjen mielekkyyttä, sekä inspiraatiota kulkea kohti tavoitteitamme.

Lisää ajatuksia hyvinvointiin liittyen löydät Instagram tililtäni @tinamaaria 

 

Lue myös nämä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20